2017. december 10., vasárnap

Nikon vagy Canon? - Nikon D610 vs Canon 6D ISO teszt

Az ember olyan, hogy mindig újat akar, vágyik a változatosságra. Ha a szoba fala 5 évig narancssárga volt, biztosan más színű lesz a következő. Valljuk be magunknak, hány és hány hülyeséget vettünk már csak azért, mert meguntuk az előzőt? Az új más, az új jobb, mindaddig amíg el nem jön a csere ideje és meginogunk. Hasonló dolgokat éreztem, amikor 8 év Canonozás után elkezdett bennem érlelődni a gondolat - na persze mások véleményei alapján -, hogy Nikonra váltok. Rengeteg netes böngészés után csak megerősödött bennem a tudat, hogy mindkét rendszernek vannak előnyei és hátrányai, ahhoz hogy eltudjam dönteni melyik fekszik nekem jobban, ki kell próbálnom mindkettőt. Abban a szerencsés helyzetben tudhatom magam, hogy volt lehetőségem mindkét gépet élesben tesztelni ezzel könnyebb döntést hozni. Mi is számít nekem egy fényképezőben? Elsősorban az, hogy mennyire zajosodnak a képek, az ISO növelésével, milyen a dinamikája az elkészített képeknek, valamint mennyire felhasználóbarát a kezelése, menürendszere a gépnek. Ebben a bejegyzésben szeretném megosztani, az ISO teszt eredményeit.

A teszt során a két gépet 2 másodperces időzítőre állítottam, és mindenben ugyanarra az értékre állítottam. A Canonon a jól ismert Canon 24-105-ös objektívet használtam, Nikonon pedig a Nikon 24-120-at. A két objektív egy ligában játszik, talán a Canon kicsit régebbi, kicsit gyengébb minőségű, de ez az ISO tesztet nem befolyásolja. ISO néhány 100-as értékeknél nem is mutatnék képeket, mivel gyakorlatilag nyersen nem érezhető különbség a két gép között.

Lássuk az első tesztképet, bal oldalt a Nikonnal, jobb oldalt a Canonnal készült kép látható ISO 800-as értéken. Az árnyékok mindkét kép esetén fellettek húzva. A világos részeken ugyanazt produkálta a két gép, a sötétebb részeken a Nikonnal kevesebb zajt fedezek fel.

ISO 800 - Bal: Nikon, Jobb: Canon (képre kattintva nagyítható)

A következő két-két kép ISO 1600-as értéken készült, egyik ahogy látható sötétben, másik pedig világosban, ugye nem mindegy, hogy sötétben akarunk valami világosságot kicsiholni az ISO segítségével, vagy egy alapból világos helyszínen használunk magasabb ISO-t például, hogy rövidebb záridővel fotózhassunk. A sötét képen a Nikon zajosabbnak tűnik, míg a világos képen megfordul, és a Canon tűnik zajosabbnak.

ISO 1600 - Bal: Nikon, Jobb: Canon

ISO 1600 - Bal: Nikon, Jobb: Canon

ISO 3200. Sajnos valószínűleg a Canon bemozdult fotózás közben, ezért életlenebb lett, viszont ez ne befolyásoljon senkit sem. Azt látni, hogy míg a Canon nagyobb méretű szemcséket produkál, addig a Nikon apróbbakat, de többet. Néhány zajmentesítő próbálkozás után a zajszűrést hatátosabbnak éreztem a Canonnál. Na de lássuk a nyers képet.

ISO 3200 - Bal: Nikon, Jobb: Canon

ISO 6400. Ez az az ISO érték, amit még nagyon ritkán, ha szükséges, akkor használok, de nem szívesen. Szintén látható, hogy a Nikon kisebb zajszemcséket produkál, míg a Canon nagyobbat. Itt nekem a Nikon zajosodása jobban elfogadható, a Canoné itt viszont jobban szűrhető. 100%-os nagyításban ezek a dolgok látszódnak, de lekicsinyítve sokkal kevésbé.

ISO 6400 - Bal: Nikon, Jobb: Canon

ISO 12800. Az elmúlt években gyakorlatilag 2 darab képre emlékszem, amikor ilyen magas ISO-t használtam, így ez nagyon kis mértékben számított bele, hogy nálam melyik a befutó. Ettől függetlenül eltudom képzelni, hogy valakinek (főként a kis záridő miatt) szüksége lehet rá. Az esetek többségében itt is szinte észrevehetetlen a különbség, de ha választani kellene, hogy melyik kezeli jobban az ISO12800-at, akkor talán a Canonra tenném le a voksom, legalábbis sötétben.

ISO 12800 - Bal: Nikon, Jobb: Canon

ISO 12800 - Bal: Nikon, Jobb: Canon

ISO 25600. Ha netán eljutok oda, hogy új fényképezőt veszek, akkor kíváncsiságból meglövöm az összes ISO értékkel, hogy lássam mit tud. Nagyjából ennyiszer használtam ezt az értéket. Sötétben a Canon láthatóan jobban kezeli ezt az ISO értéket, de számomra mindkettő elfogadhatatlanul zajos, ezért sem használtam eddig sem, és a továbbiakban sem az ennyire magas ISO értéket.

ISO 25600 - Bal: Nikon, Jobb: Canon

ISO 25600 - Bal: Nikon, Jobb: Canon

Összegzés: ami miatt ezt a tesztet magamnak megcsináltam, az volt, hogy sokak szerint a Canon sokkal jobban bírja az ISO-t. Ha ez azt jelenti, hogy magasabb ISO-t is lehet rajta állítani, akkor igaz, de ha az elkészült képek minőségét nézem, akkor nem, maximum minimálisan jobb és csak a nagyobb értékeknél. Az én tesztem alapján nehéz bármelyik oldalra is elbillenteni a mérleget, ha valaki dilemmába van a két gép között.

2 megjegyzés:

  1. Na most... RAW-ban az sem baj, ha nagyon zajos, mert sokkal jobb zajszűrést tudsz produkálni. Én elengedem a vázat a legmagasabbig, aztán majd megoldom. A tesztben is látható képeken, még simán leszűrhető a zaj annyira, hogy ha nem is üzleti felhasználásra, de élvezhető képet kapjunk (na meg ha nem a pixeleket, hanem a képet szoktuk nézegetni).


    Ez az ISO teszt oké, de az sem lenne hülyeség, ha látnánk, hogy a bebukásból/kiégésből visszahúzáskor melyik mit csinál, ugyanis az is elég gyakori élethelyzet...

    Amúgy teljesen egálban vannak, szerintem, kérdés, ez melyiktől jó vagy rossz eredmény :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így van, valóban elég szépen ellehet utólag tüntetni a zajt a képekről, de az összehasonlítás miatt ezt direkt nem tettem meg. :)
      Ahogy le is írtam, ISO-ban nekem mindkét gép egy szinten van, de amikor csak kacsingattam a Nikon fele, több helyről hallottam, hogy hát a Nikon nem olyan jó ISO-ban, így azt tartottam a legjobbnak ha magam tesztelem le.
      Bebukás/kiégés témához kapcsolódóan most tettem ki egy friss posztot, az érdekelhet. :)

      Törlés