2017. december 21., csütörtök

Nikon vagy Canon – Nikon D610 vs Canon 6D képdinamika

Az egyik legfőbb érv, ami miatt elkezdett érdekelni a Nikon világa, az a képek dinamikája volt. Több helyről is hallottam, hogy a Nikon képei dinamikában jobbak, mint a Canon képei. Hogy pontosabb legyek nem csak Nikon gépekről hallottam ezt, hanem Sony gépekről is, de ugye mind a Sony, mind a Nikon gépekben Sony érzékelőket használnak, tehát a Nikon veszi a Sonytól.

De mit is értünk képdinamika alatt?
A képdinamika értéke azt jelenti, hogy egy képen belül hány fényértéket tud kezelni a gép. A szemünk is egy „gép”, ami valamilyen szinten kezeli a képet. Vegyük például azt, amikor napos helyről bemegyünk egy sötét helyre. Először nem látunk semmit, viszont ha elegendően nagy dinamikatartománnyal rendelkezne a szemünk, akkor ez nem okozna gondot, tehát a kinti fényes és a benti sötét területeket is szépen látnánk egyből. Ehelyett ha bemegyünk egy sötétebb szobába, alagútba, először nem látunk semmit. Ahogy beérünk, a pupillánk elkezd kitágulni, egyre több fényt ereszt be a szemünk. Olyan ez, mint az objektívekben a rekesz, minél kisebb rekeszértéket állitunk be (kis rekeszérték=nagy nyílás az objektívben), annál fényesebb képet kapunk, egyszerű ez, minél több fény jut be, annál világosabb lesz a kép. Megállapíthatjuk, hogy végtelen dinamikatartományra a szemünk sem képes, nemhogy egy fényképezőgép.

Közérthetően tehát a képdinamika azt jelenti, hogy a legsötétebb (már teljesen feketének látszó) és a legvilágosabb (már teljesen fehérnek látszó) részek közt hány fényértéknyi különbség van. Minél nagyobb a különbség, annál több részletet nyerhetünk ki egy képből, tehát ez a tartomány minél nagyobb, annál jobb. Ez az érték az ISO értékének növelésével, csökkentésével változik, a nagyobb ISO kisebb képdinamikát tesz lehetővé.

Számomra ebből, ami fontos, hogy a képek minél szerkeszthetőbbek legyenek abban a tekintetben, hogy a sötét részeket tudjam kompenzálni. Képzeljünk el egy naplementét a hegyekben. A nap már a hegyek mögött van, megvilágítja a felhőket alulról, viszont a hegyek sokkal kevesebb fényt kapnak. Ha nem akarunk egy erős kontrasztú képet, akkor vagy azt tehetjük, hogy több fényképet készítünk (viláogsabbat, sötétebbet) és a világos képről a hegyet, a sötétebb képről pedig az eget vágjuk egy képbe, vagy kihasználva a fényképező dinamika tartmányát, a sötét részeket világosítjuk, minél kisebb minőségromlással.

Az első kép napsütésben készült, ahol egy gyalogos felüljáró alja teljesen sötét volt az eredeti képen. Ezt kompenzáltam előszőr, tehát az árnyékokat felhúztam 100-as kompenzációra. Látható, hogy a Nikon képén szinte nem jelent meg zaj, ellenben a Canon képén annál több.

Árnyékok kompenzációja (Bal: Nikon, Jobb: Canon)

Ugyanennél a képnél maradva a teljes képet 2 fényértékkel felhúztam, tehát a sötét részek még világosabbak lettek, míg a világos részek még világosabbak, de most maradjunk csak a sötéteknél. Itt már drasztikusabb a különbség a Nikon és Canon közt. Egyértelműen a Nikon jobb.

+2 fényértékkel kompenzálva (Bal: Nikon, Jobb: Canon)

A következő képeket kellemesebb körülmények közt végeztem el, egy 400 wattos reflektorral világítottam meg oldalról néhány általam kihelyezett tárgyat. A képek ISO100-on készültek.
Itt megvizsgáltam, hogy az alul-, illetve a túlexponált képeket milyen minőségben lehet visszahozni utómunkával a két gép esetén. 

Az alap képek (Bal: Nikon, Jobb: Canon)

Először nézzük azt a képet, amit túlexponáltam. 2 fényértékkel lett világosabb az alapkép, tehát ennyivel kompenzáltam. Ebben az esetben a két gép közt nem tudok számottevő különbséget tenni.

Túlexponált kép korrekciója (Bal: Nikon, Jobb: Canon)

A következő képet 3 fényértékkel kevesebbel készítettem, mint kellett volna és ezt húztam vissza utólag fel nullára. Itt már jelentős a különbség a két gép közt. Egyértelműen a Nikon képe szebb.

Alulexponált kép kompenzációja (Bal: Nikon, Jobb: Canon)

Ugyanezt a két tesztet elvégeztem ISO400-on is. Ahol a túlexponálás kompenzáció után így néz ki a két gép által készített kép:

Alulexponált kép korrekciója ISO400-on (Bal: Nikon, Jobb: Canon)

Összegzés:
Képdinamikában egyértelmű nyertes a Nikon. Viszont a képdinamika csak egy tényező a sok közül, ami valakinek sokat számít, valakinek nem. Mindamellett, hogy nekem ez az egyik legfontosabb tényező, azért be kell látni, hogy kisebb méretben a különbség is kisebb, tehát a kisebb képek hajlamosak elrejteni a kép hibáit, amik csak nagyobban jönnek elő. A mai világban, ahol mindenki okostelefonon olvassa a blogokat, facebookot, stb., sokkal kisebb képek jutnak el a „végfelhasználóhoz”. 
Ha bármi észrevételed, kérésed, panaszod van, vagy ha szeretnéd elkérni nagy méretben a képeket, hogy tanulmányozd, keress bátran. Ugyanitt Canon 6D eladó, 20k expo alatt. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése